مدار تایمر زمانی ساده با ۵۵۵

مقدمه : سلام دوستان عزیز و گرامی ، امروز با نقشه یک مدار تایمر زمانی بسیار ساده و کاربردی پیش شما آمده ایم ، مداری که قصد معرفی آن را داریم یک مدار بسیار بسیار ساده و عملی و کاربردی می باشد که از آن می توانید در بسیاری از پروژه های خود استفاده نمایید ، در این مدار از یک آیسی ۵۵۵ که خود به آیسی تایمر معروف است بهره گرفته شده است که در بازار نیز بسیار برای خرید فراوان می باشد .

عملکرد مدار : در این مدار یک کلید فشاری تعبیه شده است که پس از فشردن این کلید فشاری مدار شروع به تایم زدن می کند که این  تایم به وسیله تغییر مقادر مقاومت های R و C مدار که در کنار آیسی ملاحظه می کنید قابل تغییر می باشد و بسته به نوع استفاه خود می توانید آنرا تنظیم نمایید ، پس از از فشردن کلید رله به حالت تغییر کنتاکت می رود و پس از طی شدن زمان مقرر دوباره به حالت قبل باز می گردد .

کاربردهای مدار : از این مدار می توانید برای مقاصدی از جمله تایمر برای چراغ راه پله و راه رو و همچنین پروژه های مختلف و یا فن توالت و . . . استفاده نمایید ، خروجی کنتاکتهای رله برای قطع و وصل کردن هر کاری می تواند مورد استفاده قرار گیرند .

توجه : مقادر R و C در مدار قابل تغییرند و مقدار زمان را تعیین می کنند در مرحله اول بجای مقاومت ۱۰۰ اهم و بجای خازن خازن عدسی ۱۰۴ قرار دهید و سپس انرا به میل خود تغییر دهید مقدار زمان از طریق فرمول تو (ثابت زمانی) قابل محاسبه می باشد .

برچسب,,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code