کتاب مرجع برق ساختمان درجه ۱

 

فصل اول: خطرات برق و ایمنی در برق رسانی   ———————–  ۱۳

عوامل موثر در محیط کار

شرایط فیزیکی محیط کار، یکی از عوامل موثر در ایجاد روحیه مناسب در کارکنان می باشد. شرایط فیزیکی مطلوب بازده کار را افزایش می دهد و تاثیر ناخودآگاه آن سبب می شود که کارکنان به محیط کار خود احساس دلبستگی کنند و بدین ترتیب حسن اثری که یک محیط فیزیکی مناسب و مطلوب بر روحیه کارکنان می گذارد قابل انکار نیست.

شرایط فیزیکی محیط کار عبارتند از: سر و صدا، گرما و سرما، رطوبت، لرزش و ارتعاش، جا و مکان، گرد و غبار، وسایل و تجهیزات، رنگ و تزئینات، بوی نامطبوع و تنهایی و انزوا.

اثرات سوء سرو صدا باعث کاهش شنوایی، بیماری های عصبی و روانی می شود.

سر و صداهای مزاحم را به دو طریق می توان کنترل کرد:

الف) جذب صدا، بدین ترتیب که با استقرار وسایل جذب صدا در سقف و دیوارها، به جای اینکه امواج صوتی تولید شده منعکس گردد، جذب دیوارها و سقف ها می شود.

ب) عایق کردن صدا، در این روش کانون های صدازا و عملیات موجب صدا نظیر محل کار ماشین ها از سایر قسمت های محیط کار جدا و مجزا می گردد.

نور و روشنایی و اشعه مضر

نور کافی و مناسب در محیط کار دارای محاسن زیر است:

۱) بهبود کیفیت کار و افزایش بازدهی

۲) کاهش اشتباهات

۳) جلوگیری از احساس خستگی کارکنان

۴) کاهش تعداد حوادث و سوانح در محیط های کارگاهی

۵) بهبود روحیه کارکنان

فصل دوم: سیستم اعلام حریق   ———————–  ۳۱

امروزه از سیستم های اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و اداری و صنعتی استفاده می شود، تا در مواقع بروز آتش سوزی به موقع با ساکنین ساختمان اطلاع داده شود. با این کار خسارت های ناشی از حریق به حداقل رسیده و حتی الامکان از تلفات جانی جلوگیری می شود. عموما برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه آن یعنی دود، حرارت و شعله استفاده می شود. باتوجه به پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر؛ تحولات زیادی از نظر فن آوری ساخت و عملکرد قطعات، این سیستم ها ایجاد شده است. ما در این فصل به بررسی سیستم های متعاوفی که در اکثر اماکن با توانایی حفاظت قابل قبولی استفاده می شوند، خواهیم پرداخت.

فصل سوم: سیستم اعلام سرقت   ———————–  ۷۳

حفاظت محیطی و فیزیکی محل زندگی یا کار، همواره یکی از بزرگ ترین دغدغه های بشر بوده و هست و یکی از ابزارهای کارآمد در این رابطه سیستم های اعلام سرقت (ضد سرقت) هستند که در سال های اخیر استفاده از آن ها روند رو به رشدی داشته است و با پیشرفت تکنولوژی روز به روز کامل تر می شوند سیستم های اعلام سرقت اماکن و ساختمان ها نصب می گردند تا در مواقع تعطیلی و عدم فعالیت، کنترل و حفاظت در برابر ورود افراد غیرمجاز به ساختمان به عمل آید. این سیستم ها در صورت بروز سرقت قادرند حرکت انسان را توسط حسگرهایی تشخیص داده و با گزارش دادن آن به یک دستگاه مرکزی الکترونیکی باعث به صدا در آمدن آژیرها و تلفن زدن به افراد یا محل های از پیش تعیین شده، جهت جلوگیری از سرقت شوند.

فصل چهارم: دوربین های مدار بسته   ———————–  ۱۱۱

یکی از سیستم هایی که امروزه برای کنترل و نظارت بر محیط زندگی و کار هم چنین ایجاد امنیت و آسایش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم های تلویزیونی مدار بسته یا همان سیستم های دوربین مدار بسته می باشد. از این سیستم ها به عنوان سیستم های کنترل تصویری و یا گاهی تجهیزات ویدئویی مدار بسته نیز یاد می شود. با توجه به تنظیماتی که روی دوربین ها و سایر تجهیزات می توان انجام داد این سیستم ها در آن مکانها استفاده می شود به شرح زیر است:

بانک ها، ادارات، کارخانجات، فروشگاه­های بزرگ، در جاده ها و خیابان ها جهت کنترل عبور و مرور، پارکنیگ ها، اماکن عمومی مانند سالن های فرودگاه ها و ایستاه های راه آهن و قطار شهری و…

لذا استفاده از سیستم های دوربین مدار بسته روز به روز در حال رشد است و با توجه به تکنولوژی ساخت تجهیزات آن که مبتنی بر صنعت الکترونیک و کامپیوتر می باشد ساخت و تولید تجهیزات این سیستم ها دائما در حال تکامل و پیشرفت است و در این فصل اصول کلی و امکانات عمومی این سیستم ها بررسی شده است.

فصل پنجم: تابلوهای برق ساختمان   ———————–  ۱۵۷

معرفی تابلو ساختمان و انواع آن

تابلوهای داخل ساختمان متداول شهری با توجه به خواست شرکت برق و نوع ساخت و ساز امروزی به سه نوع زیر تقسیم می شود.

۱- تابلو تقسیم واحد       ۲- تابلو عمومی و           ۳- تابلو اصلی (تابلو کنتور)

فصل ششم: توانایی نقشه کشی برق یک واحد مسکونی ساده   ———————–  ۱۷۱

نقشه کشی

برای سیم کشی برق هر ساختمان باید به نقشه های آن مراجعه کرد. نقشه ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در زیر به صورت کامل لیست شده اند:

۱- علائم

۲- نقشه پلان ها

۳- نمودار تابلوها

۴- نمودارهای رایزر

۵- جزییات

۶- توضیحات

در طراحی و ترسیم نقشه ها توجه به مقررات ملی ساختمان ضروری است به همین دلیل در این ادامه به بندهایی از این مقررات اشاره می کنیم. رعایت این مقررات توسط طراح، ترسیم کننده و همچنین اجراکننده الزامی است.

فصل هفتم: محاسبات روشنایی   ———————–  ۲۱۵

انجام روشنایی امروزه به عنوان یک علم در سطح جهان مطرح می باشد. در این فصل طریقه طراحی و محاسبات روشنایی و از طرف دیگر بررسی لامپ ها و مشخصات آن مورد بحث قرار می گیرد اما قبل از هر چیز بهتر است که به معرفی برخی از اصطلاحات مربوط به محاسبات روشنایی بپردازیم.

فصل هشتم: Dialux کار با نرم افزار   ———————–  ۲۳۷

برای سادگی محاسبات مربوط به روشنایی و تعیین پارامترهای محیطی از قبل تعداد لامپ ها و میزان روشنایی محیط و نحوه قرارگیری لامپها برای داشتن بالاترین بازده نوری از نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود. یکی از قوی ترین آن ها نرم افزار Dialux می باشد.

فصل نهم: PLC مینی  ———————–  ۲۵۳

یکی از ادوات کنترلی که اخیرا به صورت چشم گیری در تاسیسات برقی و برای کنترل آسانسور، روشنایی منزل، سیستم های گرمایشی و … بکار می رود، مینی PLC است. در این فصل قصد داریم تا پرفروش ترین مینی PLC ایران یعنی LOGO را به صورت کاربردی آموزش دهیم.

ضمیمه   ———————–  ۳۰۹

دلایل لزوم حفر و ایجاد چاه ارت استاندارد

سطح پوششی صاعقه گیر برای منازل مسکونی توسط سیستم زمین وقتی بار الکتریکی انباشته شده در ابرها تخلیه شده و به صورت یک قوس الکتریکی به زمین برخورد کند، صاعقه اتفاق می افتد. ولتاژ صاعقه معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون ولت در نوسان است و بعضا تا ۱۰۰ میلیون ولت هم افزایش پیدا می کند. این جریان در حدود ۰۰۰/۱۰ آمپر شدت دارد. می توان نتیجه گرفت تا صاعقه به طور معمول حدود ۱۰۰ میلیارد وات انرژی تولید می کند و می تواند این مقدار را تا ۱۶۰۰۰ میلیارد وات نیز بالا ببرد. صاعقه می تواند علاوه بر تلفات جانی، بطور مستقیم و یا غیرمستقیم باعث اختلال و صدمات شدید در تجهیزات و ادوات شبکه ایجاد میدانهای شدید مغناطیسی و یا اضافه ولتازهای قدرتمند شده و خسرات زیادی ایجاد کند. به منظور جلوگیری از ایجاد این گونه خسارات و حفاظت و ایمن سازی افراد، تجهیزات و دستگاه ها، باید اضافه ولتاژ تولید شده را در جایی خنثی نماییم. سیستم از تینگ بهترین راهکار جهت دستیابی به این هدف می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code