طبقه بندی فرکانس ها

-امواج فوق العاده کوتاه کاربرد در مخابرات تلویزیونی رایو آماتور ماهواره و تلفن سیار اتومبیل

-امواج خیلی کوتاه کاربرد در fm تلویزیون و تلفن بی سیم

-امواج کوتاه کاربرد در مخابرات عمومی

-فرکانس رادیویی متوسط کاربرد در مخابرات رادیویی هوایی

– فرکانس رادیویی کم کاربرد در مخابرات دریایی
الف- سیگنال dc : که فرکانس آن صفر است و بیشتر به عنوان منبع انرژی در دستگاههای مختلف استفاده می شود .
ب- فرکانسهای ده هرتز تا یک کیلو هرتز : این فرکانسها در مولدهای قدرت و خطوط انتقال آن در نیروگاهها استفاده می شود.
ج – فرکانسهای صوتی : این فرکانسها در محدوده ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز قرار دارد و محدوده گویش و شنوایی انسان را در بر می گیرد .
د – فرکانسهای رادیویی کم : این فرکانسها در محدوده ۳۰ کیلو هرتز تا ۳۰۰ کیلو هرتز قرار دارد و به lfمشهور است . این محدوده فرکانسی در گیرنده های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت .
ه – فرکانسهای رادیویی متوسط : این فرکانسها در محدوده ۳۰۰ کیلو هرتز تا ۳ مگا هرتز قرار دارد و باند موج متوسط را پوشش می دهد .
و – امواج اولتراسونیک با ماورای صوت : این امواج در محدوده ۲۰ کیلو هرتز تا ۲ مگا هرتز قرار دارد و بیشتر در دستگاههای کنترل از راه دور استفاده می شود .
ز – فرکانسهای تصویر یا ویدئو : این فرکانسها در محدوده ۵۰ هرتز تا ۵ مگا هرتز قرار دارد و فرکانسهای تصویر یا ویدئو را در تلویزیون تشکیل می دهد .
ح – فرکانسهای رادیویی خیلی کم vlf : این فرکانسها در محدوده ۱۰ کیلو هرتز تا ۳۰ کیلو هرتز قرار دارد و امروزه به عنوان سیگنال رادیویی مورد استفاده قرار نمی گیرد .
ط – فرکانسهای رادیویی زیادhf : این فرکانسها در محدوده ۳ تا ۳۰ مگا هرتز قرار دارد و معمولاً موج کوتاه رادیویی را تشکیل می دهد .
ی – فرکانسهای رادیویی خیلی زیاد vhf : این فرکانسها در محدوده فرکانسی ۳۰ مگا هرتز تا ۳۰۰ مگاهرتز قرار دارد و فرکانسهای رادیویی آماتوری و کانالهای تلویزیونی را تشکیل می دهد .
ک – فرکانسهای رادیویی خیلی خیلی زیاد : این فرکانسها در محدوده ۳۰۰ مگا هرتز تا ۳گیگا هرتز قرار دارد و کانال ها یuhf تلویزیونی را تشکیل می دهد .
ل- فرکانسهای رادیویی فوق العاده زیاد shf : محدوده فرکانسی این باند در حد فاصل ۳ گیگا هرتز تا ۳۰ گیگا هرتز قرار دارد .
م – فرکانسهای رادیویی بی نهابت زیاد ehf : این فرکانسها در محدوده ۳۰ گیگا هرتز تا ۳۰۰ گیگا هرتز قرار دارد . فرکانهای shf و ehf معمولاً باند میکروویو را تشکیل می دهد .
ن – امواج نورانی : فرکانسهای بیشتر از ۱۰۰۰ گیگا هرتز از محدوده امواج رادیویی خارج شده و طیف امواج نورانی مرئی و غیر مرئی را تشکیل می دهد . بیشترین فرکانس را اشعه کیهانی دارد در محدوده پنج ضرب در ده به توان بیست هرتز تا هشت ضرب در ده به توان بیست و یک هرتز قرار دارد .

برچسب,,,,,,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code